Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kočka je problém !

Žiji v městském bytě, kousek od velkého parku. Zatoužila jsem po kočičí společnosti. Vybrala jsem si dospělou kočičí dámu z útulku. Velmi mě ale zarazila podmínka současné chovatelky – prý za nic na světě nesmí kočka utéct ven...

Prý by to bylo pro ni neúnosné nebezpečí.

Podle mě ale jediné nebezpečí pro kočku venku představuje policista, který ji, která se šla projít, odchytí coby toulavou a opuštěnou. (§ 42)

...

Na webových stránkách útulku zřízeného pčr jsem viděla fotografie „nalezených“ tříměsíčních koťátek. Zamrazilo mě.

Ze svých zkušeností vím, že naprostá většina těchto nalezenců jsou skotačící „klubíčka“, která tu přelezla plot, onde si odběhla na sousedovu zahrádku.

A co se stalo?

Odchytí je veledůležití „ochránci zdraví občanů“, kteří tvorečka po mnoha vyšetřeních a injekcích uloží do studeného boxu, který sice splňuje hygienické normy ale malinkého tvora zbytečně stresuje.

Když náhodou na internetu páneček uvidí své „ztracené“ kotě, může si pro něj přijít. Zaplatí ale všechny ty nutné hygienické procedury.

Přinese koťátko domů a co ho napadne? Nikdy se už kotě nesmí dostat ven, jinak bude zase odchyceno. Proto kotě zavře do bytu.

Pokud se koťátko nevrátí do pánečkových rukou, čeká cca měsíc až vyprší lhůta a bude se jej moci ujmout nový „páníček.“

 

Představme si rozhovor mě – milovníka přirozeného životního stylu těchto zdomácnělých šelem a obecního standardního odpůrce koček.

ODPŮRCE:

"Město je nebezpečné.“

JÁ:

“Nebezpečné pro koho?“

ODPŮRCE si silně mne bradu a pak vyhrkne:

“Pro kočky.“

Položila jsem další otázku:

“A proč Vy žijete ve městě, když je to zde tak nebezpečné?“

ODPŮRCE (velmi pohoršeně):

“Tak tohle se Vám nepovedlo. Srovnávat obyčejné zvíře s člověkem vyspělého 21. století! Pche.“

ODPŮRCOVA povýšenost dosáhla v tomto momentě výšin. Vyslovil totiž druhý nejčastější argument proti kočkám:

“Kočky jsou nebezpečné! Přenáší nemoci.“

V tu chvíli mi bylo jasné, že jsme dosáhli záchytného bodu, nezbytného pro svižné pokračování našeho rozhovoru, totiž – Nepřítel byl právě pojmenován!

Snažila jsem se proto odpůrci přiblížit a pochopit ho. Řekla jsem:

“Dobře. Čeho konkrétně se bojíte?“

ODPŮRCE (zvyšuje hlas):

“No přece - co moje děti? Přece nechytí nějakou nemoc? Ty prašivé sviňské kočky jsou jich plné!“

 

Ač mi bylo do breku, pousmála jsem se.Vybavila se mi totiž scénka jako vystřižená z filmu o středověku, kdy byla obrovská množství koček mučena a upalována coby domnělé společnice čarodějnic.

Odpověděla jsem (trochu rázněji):

“A proto považujete za vhodné a nutné držet své potomky v bytě jako v dezinfekcí prosáklém inkubátoru, pryč z dosahu koček, psů..?“

Odpůrce (zachoval se klidně a určitým způsobem velkoryse):

“Říkejte si co chcete. Moje děti mají obě alergii na zvířecí srst, takže je držím od těchto domácích mazlíčků stranou z pádného důvodu.“

Polkla jsem slinu a nahodile si vzpomněla na své dětství, kdy jsem na dvorku ráda jedla dobroty, co měly slepice v korýtku.

Odpůrce ještě dodal:

“Ale ať si kdo chce chová kočku klidně doma.“

A mě došly síly a argumenty.

Před očima mi vyvstala kočka. Nebyla to ale šťastná lovkyně myší s vynikajícími smysly a pověstnou hbitostí. Nebyla to kamarádka, která doprovází holčičku kousek cesty do školy. Nebyla to krasavice, kterou vídáváš jak se prochází okolo obchůdku s květinami....

 

Byl to jen znuděný váleček, který sedí za oknem a tupě zírá ven, kde poletují ptáci a hmyz. Musí dostávat speciální krmivo Super X hyper2000, protože se velmi málo hýbe. Vlastně ani nezná, co to je běhat za listím, které po zemi roztančil vítr..

Byla to volba té kočky?

Je to nezbytný vývoj druhu?

Ne, to byla volba sobeckého člověka, který chce plyšového mazlíčka, vonícího parfémem.

Budiž ale člověku částečně k dobru, že se snaží kočce pobyt v uzavřeném prostoru zpříjemnit a proto nakupuje škrabadla a průlezky, aby se kočka neunudila k smrti.

Jsou to ale podle mě jen vyhozené peníze. Ta větev je umělá. Nejsou na ní žádné pachy savců ani trus ptáků, které by „četla“, není tam hmyz, kůra nevoní sluncem...

 

Souhrn –

Pevně věřím, že většina koček, které žijí poblíž lidských obydlí, nemají svého jednoho pánečka. Mají jich dozajista hned několik.

Ke každému chodí rády a dobrovolně, protože se tam cítí dobře. Jeden z těch pánečků s mícou občas zajede k veterináři, a také ji nechá vykastrovat protože astronomickou řadou se zvětšující počet koček na malinkém dvorku nemůže uživit...

A protože mají micky hned několik jmen - pro souseda Tlapka, pro jiného Majda, jsou to opravdové šlechtičny, mistryně převleků, záhadné, elegantní osobnosti..

A když se jim támhle nežije dobře – ODEJDOU.

Proto je mi jasné, proč některé kočky mizí.

Chtějí se mít jednopduše lépe.

A člověk, který nechápe tuto kočičí přirozenost, touhu po svobodě, a dokonce jim v ní brání.

Co to je za člověka?

Chce mít kočku u sebe doma, v pohodlí krajkových polštářů, kvůli strachu.

Ale je ten strach strachem o to krásné zvíře nebo o sebe samého?

 

 

Nakonec musím uvést, že mám zkušenosti s chovem různých druhů zvířat. Nemám bohužel dokonale nastudované předpisy ani neznám vyhlášky.

Moje řádky rozhodně nechtějí být výkřikem do prázdna či prázným lamentování, spíše chtějí podnítit k přemýšlení či diskuzi.

Autor: Jiřina Stavinohová | pondělí 22.6.2015 22:03 | karma článku: 13,37 | přečteno: 765x
  • Další články autora

Jiřina Stavinohová

Vegetariánství a jiné omyly

Hodně vážná úvaha o dnešní vlně stravování, kdy podle mě nevyhrává "rozum - racio", nýbrž jakési marketingem do gigantických rozměrů pufované zrníčko kukuřice, které mnozí lidé hledající sami sebe přijmou za modlu.

20.1.2015 v 22:08 | Karma: 21,01 | Přečteno: 1437x | Diskuse| Společnost

Jiřina Stavinohová

Mrazivé rozloučení se starým rokem

Možná přes okno uvidíš jen cosi co leží v trávě zmuchlané. Kombinace kombiné a plechovky od piva nebo to jen kouzlí mlha mrazivá?

30.12.2014 v 5:52 | Karma: 5,17 | Přečteno: 341x | Diskuse| Poezie a próza

Jiřina Stavinohová

Jak večeříme?

Zamyšlení o tom, jakým způsobem večeříme. Jeho účelem je pozastavit se, podívat se do historie a hlavně sousto pořádně prožvýkat.

30.10.2014 v 20:51 | Karma: 7,64 | Přečteno: 621x | Diskuse| Společnost

Jiřina Stavinohová

O pavoucích

Vskutku nevážné povídání o klepítkatcích, kteří v našich domovech žijí, ač nechceme, a dokáží zejména osobám ženského pohlaví okořenit běžný večer, kdy klidně uleháme do postelí. Jeho účelem je pobavit a podnítit fantazii.

26.10.2014 v 22:19 | Karma: 7,59 | Přečteno: 401x | Diskuse| Poezie a próza

Jiřina Stavinohová

Ruce

Jedu tramvají. S pohledem ven ledabyle sáhnu po madle. Jej! Na vteřinku jsem se dotkla ruky mladého muže, který stál vedle mě. Ucukla jsem. Pohled do očí. Zdvořilý úsměv.

20.10.2014 v 21:29 | Karma: 14,38 | Přečteno: 581x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Ruský útok poškodil hotel v Mykolajivu. Cherson znovu zasáhly drony

28. dubna 2024  10:18,  aktualizováno  11:25

Sledujeme online Ruský dronový útok v noci na neděli těžce poškodil hotel v jihoukrajinském městě Mykolajivu. Na...

Železniční koridor mezi Ostravou a Slovenskem stojí, vlak tam srazil člověka

28. dubna 2024  10:46,  aktualizováno  11:19

Nehoda zastavila v neděli dopoledne dopravu na hlavním železničním koridoru mezi Ostravou a...

V Ostravě se střetl motorkář s dvěma vozidly, jeden člověk zemřel

28. dubna 2024  11:15

V Ostravě na ulici Rudné poblíž křižovatky s ulicí Vratimovskou se střetl motorkář s dvěma vozidly....

Počasí v Česku ovlivní saharský prach, vytvoří oblačnost. Stoupá i riziko požárů

28. dubna 2024  7:47,  aktualizováno  10:32

Počasí v Česku v neděli opět ovlivní saharský prach. Vytvoří oblačnost, se kterou nepočítaly...

  • Počet článků 67
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 811x
Jsem žena, s duší šestnáctky, co ráda háže hnůj, protože sledovat v něm čirý ruch velkoměsta brouků je setsakramentsky zábavné!

Seznam rubrik